Home » Opdrachten » Promotie en stimulering duurzaam toerisme in Wli (Zuidoost-Ghana)
NAR-07
  • Land
  • Ghana
  • Omgeving
  • Platteland, Binnenland
  • Themas
  • Economie en communicatie, Productontwikkeling, Management en ontwikkeling, Coaching en training, Toerisme, Duurzaam toerisme, Management en ontwikkeling
  • Types werk
  • Uitvoerend, Zelfstandig
  • Doelgroepen
  • Jongeren, Professionals, Gezinnen
  • Partner
  • Narema

Promotie en stimulering duurzaam toerisme in Wli (Zuidoost-Ghana)

Vlakbij het dorpje Wli, in Zuidoost-Ghana, bevindt zich de hoogste waterval van Ghana. Hiermee heeft Wli een belangrijke toeristische attractie. Op dit moment is er een toeristenbezoekerscentrum, zijn er 3 hotels en een aantal eetlocaties. De nationale natuurbeschermingsorganisatie heeft zich een paar jaar geleden teruggetrokken en heeft de coördinatie van het toerisme aan de lokale bevolking overgegeven. Helaas verloopt de communicatie en samenwerking tussen verschillende stakeholders in deze gemeenschap niet vlekkeloos. Door verschillende belangen loopt de duurzaamheid van de toeristenattractie (en dus de bron van inkomsten voor vele bewoners) gevaar.

Er is grote behoefte aan het doorontwikkelen en implementeren van een duurzaamheidsplan voor Wli en omgeving, opgesteld in 2016.

  • Wie zijn de verschillende stakeholders en wat zijn hun belangen?
  • Wat zijn gemeenschappelijke doelen en hoe kunnen deze behaald worden?
  • Wat zijn bedreigingen en welke oplossingen kunnen daarvoor bedacht worden?
  • Hoe kan de communicatie tussen alle partijen worden verbeterd?

Dit zijn enkele onderzoeksvragen waarop je je kan storten in het prachtige groene en heuvelachtige gebied rondom Wli. Een andere student heeft in 2016 een rapport opgesteld waarin wordt ingegaan op de mogelijkheden voor de jeugd in Wli om meer met de toeristische mogelijkheden van Wli te doen. Ook dit vraagt om een vervolg.

De uitdaging in Wli zit ‘m vooral in het implementeren en effectueren van de plannen: hoe beweeg je de lokale bevolking om de adviezen op te volgen? Hoe realiseer je dat je bevolking ook écht betrokken wordt en zich betrokken voelt bij de toeristische ontwikkelingen?

Een wat specifiekere (deel)opdracht is de volgende:
Een hotel in Wli zou graag haar aanbod willen vergroten. Op dit moment trekt het hotel vooral mensen die de waterval bezoeken en dus maar één nacht verblijven. Ze zijn daarom op zoek naar een student die een aantal workshops in Wli opzet (denk aan bijvoorbeeld een middag meekoken met een familie en of een ochtend palmnotenolie maken), en daarnaast een aantal tours die vanuit Wli gedaan kunnen worden (bijvoorbeeld een 3-daagse wandeltocht of een dagtocht naar een ander dorp in de buurt waar bijvoorbeeld stoffen geweven worden). Naast het bedenken van workshops en excursies maak je er ook aantrekkelijke brochures over, plaats je beschrijvingen op de website en/of ontwikkel je andere marketingstrategieën.