Home » Opdrachten » Onderwijs(assistentie) op een lagere school in Rumphi, Noord-Malawi
RUM-01
  • Land
  • Malawi
  • Omgeving
  • Platteland, Binnenland
  • Themas
  • Onderwijs, Les geven, Onderwijsassistentie, Bijles en huiswerkbegeleiding, Leerkrachtondersteuning, Gehandicapte kinderen, Sociaal werk en sport, Gehandicaptenzorg, Activiteitenbegeleiding, Sport en spel
  • Types werk
  • Uitvoerend, In team
  • Doelgroepen
  • Jongeren, Professionals, Gezinnen
  • Partner
  • Rumphi (Malawi)

Onderwijs(assistentie) op een lagere school in Rumphi, Noord-Malawi

In het stadje Rumphi in Noord-Malawi bevindt zich op het terrein van de katholieke missiepost St. Patrick een lagere school waar je kan helpen met onderwijsassistentie van de leerkrachten. Deze school heeft bijna 600 leerlingen in verschillende klassen. Gemiddeld zijn er zo’n 60 kinderen per klas! In Malawi is dit ongeveer de norm in Malawi voor basisscholen, maar in de verafgelegen scholen in de arme gebieden is het feitelijke aantal veel hoger, soms tot ruim meer dan 100 kinderen per klas.

Voor de kinderen is het leuk en nuttig als ze via jou iets leren over Nederland, Europa, of de Nederlandse cultuur, de rest van de wereld. En voor de kinderen is het goed om een ander soort Engels te horen; het Nederlandse Engels heeft uiteraard een ander accent dan het Malawiaanse accent. Bovendien leren zal alleen heel basaal en instructief Engels. Op deze manier leren ze niet goed om het ook te spreken.

Je kunt het werken op de school ook aanvullen met het geven van individuele aandacht aan specifieke kinderen en huiswerkbegeleiding na schooltijd of bijles. En je kunt workshops organiseren voor de leerkrachten en/ of werken aan nieuw lesmateriaal of – methoden.

De kinderen hebben elke dag school tot 14.30 uur. Op sommige dagen wordt er direct na school sport gegeven, zoals voetbal, korfbal etc. Daar kan je ook mee helpen. De gehandicapte kinderen uit het Magdalena House, het opvanghuis voor ‘special needs children’, komen ’s middags ook naar deze basisschool, om zo te kunnen integreren met de kinderen op de gewone school. Ook bij de begeleiding van deze kinderen kun je je inzetten.