Piramides bekijken in Egypte, op het strand liggen in Marokko, op safari gaan in Zuid-Afrika. Het zijn de standaardactiviteiten waar je aan denkt bij een reis naar Afrika. Over juicebars in Benin, koffietentjes in Accra en openluchtzwembaden in Bangui vind je online veel minder informatie. Wat ook opvalt bij zo’n online-zoektocht: zoek op ’tourism Africa’, en je ziet bijna alleen foto’s van witte mensen.
Daar willen onlineplatforms als Tastemakers Africa, Everyday Africa en Visiter l’Afrique iets aan veranderen. Via sociale media promoten ze ongewone en onverwachte bestemmingen in Afrika. En dat doen ze vanuit een Afrikaans perspectief.
Afrika wordt neergezet als een plek met hongersnood, armoede en oorlog. Nu is het onze beurt om te vertellen hoe wij Afrika zien.
Diane Ngako
“Wij willen het verhaal van ons continent terug”, zegt Diane Ngako, oprichtster van Visiter l’Afrique. “Afrika wordt neergezet als een plek met hongersnood, armoede en oorlog. Nu is het onze beurt om te vertellen hoe wij Afrika zien. Het is geen land, maar een continent. Met meer dan een miljard inwoners en evenveel verhalen.”
Zo begint het interessante artikel van de Buitenlandredactie van de NOS, te lezen op de NOS-website. Vooroordelen te over over Afrika! Dat kennen wij ook uit onze praktijk en ervaring.
Afrika is eindeloos! Dat willen we graag delen met mensen uit het westen met een ‘open mind’ en échte op oprechte interesse in een heel andere wereld.